בדיון מיוחד שהתקיים היום (רביעי) בוועדת הכספים של הכנסת על קריסת התחבורה הציבורית להילולת הרשב”י במירון, אמר ח”כ אורי מקלב כי “צריך להתנתק מיישוב מירון, משקעים מיליונים על פתרונות לא אפקטיביים”.
“מדינה צריכה לכבד את המקומות הקדושים שלה ולפתח תשתיות הגעה ושהיה ראויים”, הוסיף מקלב, “מעבר לכך מירון זה מקום תפילה ומרכז רוחני, שעשרות אלפים מגעים מחו”ל ומהארץ במשך כל השנה וחלקם אף שוהים ימים מספר בסביבה ובכך מחזקים את הכלכלה, התיירות, המלונאות ואת יישובי הסביבה והאזור סביב כל השנה.
“מספר המבקרים והשוהים גודל משנה לשנה צריך וכדאי להיערך בהקדם ולא להשקיע כספים לא אפקטיביים שנותנים מענה זמני ולא ארוך טווח, אם תהיה הערכות ותשתית נכונות גם כל השקעות הזמניות יבוטלו”.
מקלב הוסיף ואמר כי “ההתמודדות כעת היא התנתקות מוחלטת מהיישוב ואישורי היישוב. צריך לעשות פריצת דרכי הגעה חדשות עם חניונים ונגישות בתהליכי תכנון וביצוע. גם השקעה של מאות מיליונים כדאית לטווח ארוך, ההשקעה הזו נצרכת מבחינה ערכית וכדאית מבחינה כלכלית”.
ח”כ מנחם אליעזר מוזס אמר בדיון כי למשרדי הממשלה יש תכניות מוכנות וכל שנותר לעשות הוא לאשר ולצאת לדרך. עוד טען ח”כ מוזס כי כל עוד כל משרד פועל באופן עצמאי וללא סנכרון עם משרדי הממשלה האחרים הנוגעים לדבר, הרי שנגרמת בוקה ומבולקה.
“קחו לדוגמא את מה שקרה לנו השנה עם חופשת ל”ג בעומר וההשפעה על היקף התחבורה הציבורית”, אמר מוזס. “שר החינוך קיבל החלטה, שבוע לפני ל”ג בעומר, ללא סנכרון עם הגורמים האחרים, לבטל את חופשת ל”ג בעומר בבית הספר. התוצאה הייתה קשה מבחינת מערך התחבורה. הציבור קיבל החלטה על דעת עצמו והעדיף לעלות למירון במוצאי שבת ולא ביום ראשון בבוקר. הדבר ייצר עומס נוראי ופקקים ארוכים ובלתי נגמרים”.
לדבירו מוזס, “תכנית ויז’ניצר שהוכנה לפני כמה שנים קבעה, כי יש להרחיב את הכביש מכפר שמאי לארבעה נתיבים ולהגיע לנחל מירון ולפנות דרך בורמה ב’ ועד מעלה ההר. הדבר יחסוך טיפוס על ההר, ויימנע פקקים שקיימים כיום בשל הכבישים בעלי הנתיב היחיד. כל הדרכים הללו על פי התכנית אמורות להיות רחבות ונוחות. אבל מה לעשות הגיעו גורמים שונים והתנגדו!”.
מוזס סיפר כי “ישבתי עם שר התחבורה והוא בישר לי שעתה מתכנן להשקיע 300 מיליון מכרמיאל לצומת חנניה. זהו כביש דו נתיבי והוא יהפוך לאוטוסטרדה. שאלתי את שר התחבורה: ומה יהיה עם ההמשך מכפר שמאי? וענה לי השר שיש תכניות לכך, אך ועדה ממשלתית שהוקמה לצורך בדיקת כל התשתיות ודרכי הגישה למירון אמורה לשבת ולהגיש מסקנותיה”.
ח”כ מוזס המשיך ואמר כי “יש לוועדה תקציבים, יש כבר תכניות. למה מחכים? ובנוסף, כפתרון משלים יש את פתרון הרכבת. אך הרכבת ללא הרחבת הכביש מכפר שמאי והלאה לא תפתור את הבעיה. כי מכפר שמאי והלאה יש להסיע את האנשים באוטובוסים והכבישים צרים וצפופים”.
חה”כ גפני תקף את השרים הרלוונטים בסיום הדיון ואמר “אנחנו רואים את משרד התחבורה משקיע בפיתוח וזה מצוין אבל משום מה נעלמה מהמפה של משרד התחבורה ושל משרד האוצר, נעלמה כל המקום הזה שנקרא מירון, פשוט נעלם אני נוסע מאזור המרכז כל הזמן יש ארבעה נתיבים עד שמגיעים לשם, ושם זה נעצר, יש לי חשד שיש שרים שרוצים שזה יישאר ככה כדי שיוכלו לקנות את חברי הכנסת החרדים. אף שר לא בסדר בנושא של מירון, לא ראש הממשלה לא השרים”. תקף גפני והטיח “אם היה מגיע לשם איזה מר מארגנטינה כבר מזמן היה שם אבעה נתיבים”.
עוד הציע יו”ר הוועדה כי נושא ההילולה ינותק מהישוב מירון “אני לא נכנס לעניין הפנימי של מירון, אני רוצה להתנתק מוועד מירון זה וועד שאני לא ורצה להגיד שזה מושחת אבל זה וועד שעושה אפליות כל הזמן לפי הנוחיות של היו”ר שם ואפחד מכם לא מעז לדבר”.
מהכנסת אורחים רשב”י מירון נמסר “אנחנו מקווים שאכן כל הדיונים יועילו ועם ישראל יוכל לעלות לאתר בשנה הבאה ללא תקלות. ב”ה גם השנה זכינו לראות מאות אלפי יהודים שעולים לקבר רבי שמעון בר יוחאי, לפתח המערה וזוכים להדליק את אור הרשב”י הקדוש ובאמת מקווים שנזכה לכך כל שנה.”